5 frågor om Sjöstadens utveckling
Hammarby Sjöstad fortsätter att expandera – i öster, väster och söder.
HAMMARBY SJÖSTAD växer så det knakar och exploateringen fortsätter med projekten Sjöstadshöjden, Danvislösen, Sthlm New, den eldrivna båt-
trafiken och nya tunnelbanan. Vi har träffat Maria Cederborg och Kristina Glitterstam, projektledare på exploateringskontoret, för att få svar på hur det går med de fem utvecklingsprojekten.
Hur långt har ni kommit med planen för Sjöstadshöjden, dvs. det nya området vid Hammarby Fabriksväg?
”Vi ska genomföra samråd i höst! För närvarande jobbar projektgruppen framför allt med att granska handlingar inför samrådet. Det planeras för ca 500 bostäder, en förskola och ca 5000 nya kontorsarbetsplatser. Vi samarbetar med kringliggande projekt rörande busstrafikering, ledningsutbyggnader, tunnelbanan o.s.v. Vi ser fram emot att visa förslaget för alla berörda i höst, tills vidare kan den som vill veta mer, läsa på webben, växer.stockholm.”
Vad ska ske med området i nordöst, det som tidigare kallades Danvikslösen?
”Det är ett mycket intressant område som stadsutvecklingsprojekt. Vi utreder möjliga lösningar på trafikfrågor m.m. just nu och siktar på att tillsammans med våra kollegor på stadsbyggnadskontoret ska kunna starta upp detaljplanearbete nästa termin. Målet är att ”bygga färdigt” Hammarby Sjöstad i dess nordöstra del och förutom att bygga bostäder också tillgodose det behov av grundskola och idrottsytor som vi vet finns i området.”
Det är mycket på gång i Sthlm New i Mårtensdal. Ge oss en kort-kort sammanfattning.
”Ja, Skanska Fastigheter har byggstartat sitt tredje kontorshus, mot Hammarby Allé. Överst i skyskrapan har krögaren och sjöstadsbon Niklas Ahlbom öppnat restaurang med skybar. Inne i kvarteret är Svenska kraftnät i full gång med att bygga ett ställverk utfört som en fin tegelbyggnad med grönt tak. Förskolepaviljongen bredvid Fryshuset rivs i sommar och verksamheten flyttar till nya fina lokaler inne vid Heliosgången.”
Färjan Lotten drivs sedan förra sommaren med el. Hur stora miljö- och klimateffekter har det gett?
”Bränslebytet har resulterat i kraftigt minskade koldioxidutsläpp och minskat buller. Nu har vi fått säkra siffror på eldrivna Lottens koldioxidutsläpp i mars som vi kan jämföra med miljödieseldrivna Lisens utsläpp för samma antal drifttimmar. Under mars minskade koldioxiduppsläppen med nästan 2000 kg, från 2 368 kg till 390 kg. Än så länge går Lotten enbart 25% av gångtimmarna och Lisen resterande, men Ressel rederi, som opererar och äger färjorna avser att testa att utöka Lotten-driften till att ta en större andel av dagens körningar.”
Vilken roll har Stockholms stad i tunnelbaneutbyggnaden?
”Det är Region Stockholm som svarar för anläggningsarbetena. Från stadens sida står vi i tät kontakt med regionens ansvariga förvaltning FUT (Framtida utbyggnad av tunnelbana). Hammarby Sjöstad berörs på ett flertal ställen. Vid Hammarby fabriksväg, bredvid Upplands Motor, finns idag en större etableringsyta och där byggs en arbetstunnel. En annan arbetstunnel i närområdet ligger i Skansbacken. Från arbetstunnlarna kör lastbilarna med sprängmassor ut på Hammarby Fabriksväg respektive Hammarby backe och därefter bort mot större trafikleder. FUT har täta uppdateringar på webben kring arbeten och tidplan: Nya tunnelbanan - Region Stockholm.”
Av ALLAN LARSSON
Copyright: Tidningen Hammarby Sjöstad, juni 2021
Läs mer om vad som händer i Sjöstan!