Årets trender

Inredningstrender.jpg

Vi har träffat Sveriges ledande trendexpert, Stefan Nilsson, som tolkar årets inredningstrender.

NU VÄNDER VI BLAD. Ett nytt decennium och helt nya beteenden. 2019 var ett allvarligt år med fokus på lågkonjunktur, robotar som tar över jobb och givetvis klimatfrågan. Osäkerheten är fortsatt stor men vi vill lyfta blicken. Nya förutsättningar och möjligheter uppstår.

Vi ser att singelhushållen ökar och diskussionen om psykisk ohälsa blir mer aktuell, men vi vill fokusera på lösningar för detta. Den nya trenden kommer handla om att vi vill undvika ensamheten och vara tillsammans. Co-Living, gemensamma middagar och att bara hänga med andra sköna människor är viktigt. Och ”happy” är det nya svarta. Vi vill omge oss med varumärken och personer som helt enkelt gör oss lite gladare. Och vi kommer inte köpa något nytt under hela året. Vintage, bortskänkt, lappat och lagat är hett.

PAISLEY PARK – Mönster är äntligen tillbaka. 70-talets paisley i jordiga toner och inslag av orange. Paisley som i engelska/indiska referenser. Vintagesoffor i sammet och lampskärmar med fransar. Sicksackmönster och kanske olika etniska mönster i tapeter och textilier. Det lappade, lagade och slöjdade. Lagningar kan förstärkas med detaljer i orange. Slöjd, historia och tillhörighet. Vävda detaljer i sitsar men också i textilier. Nya ”tribes”.

BORDERLINE BLUE – En helt ny och kallare färgskala i miljöer. Det blå blir krispigt och nytt tillsammans med vitt och vi går från beige till grått. Blå glas till bordsdukningen. Blåvitt porslin, gärna grovt och lite lantligt snarare än 1700-talselegant. Det krispiga och kalla syns också i den vita metallen som kommer. Soffbord, speglar och detaljer i vit metall. Det gröna är också krispigt. Årets inredningsväxt har avancerade blad med konstiga former. I år håller vi på med ”plantporn” snarare än ”foodporn”, och vi är ”plantfluencers”.

NEON NIGHTLY – Ungdomar och millennials beter sig helt annorlunda än andra. Detta är deras trend. Ungdomar lägger hellre pengar på Netflix än på ny inredning. Detta är den nya generationen som struntar i gammal status. Istället fokus på tillåtande, inkluderande och storstad. Neon och nya material. Svart kommer tillbaka för första gången på länge. Neonljus och industriellt. Staden som lockar. Beauty-industrin är bärare av detta nya. Aldrig har make-up signalerat utanförskap och tillhörighet så mycket som nu. Ear curation blir ett nytt fenomen.

MINT CONDITION – Årets färg är mintgrönt eller celadon. Den finns med i alla trender på ett eller annat sätt. Färgen signalerar en slags vintage- och retrokänsla. Lite 80- och 60-tal på samma gång. Som 80-talsfilmer med 60-talstema, Dirty Dancing eller Tillbaka till Framtiden. 80-talsreferenser som snäckskal och axelvaddar. Ingen kommer köpa något nytt. Istället vill vi hitta snygga, fina, coola sätt att exponera vår second hand. Kanske en bondstol mot en mintgrön vägg? Placera en bukett vallmo i ett tennkrus på ett bord som är målat mintgrönt?

AUBERGE AUBERGINE – Hotellkänslan fortsätter. Att sova är den nya lyxen. Hotellkänsla på sängkläder. Sovrum ser ut som hotellrum. Erotiska inslag som enorma mängder läder. Naturfärgat och matt eller högblankt och 70-tal. Lätt touch av boudoir med vintagedetaljer som Tiffanylampor och en resväska i krokodilskinn. Lite som Frida i ABBA. Farligt och förföriskt.

Av: STEFAN NILSSON

 Copyright: Tidningen Hammarby Sjöstad, januari 2020