Sjöstadsbor stödjer det lokala
Resultatet av en stor undersökning om hur Sjöstadsborna handlar under coronaepidemin.
TRE AV FYRA SJÖSTADSBOR (77 procent) instämmer helt eller delvis i meningen ”jag handlar mer i Hammarby Sjöstad för att stödja det lokala näringslivet”. Cirka 60 procent instämmer helt eller delvis i meningen ”jag handlar mer online”. 56 procent instämmer helt eller delvis i att ”jag handlar mer i Hammarby Sjöstad eftersom jag arbetar hemifrån”. Det är några av beskeden i den enkät som Sjöstadsföreningen gjort bland sjöstadsborna för att undersöka hur köpmönstren har ändrats på grund av Coronapandemin.
Enkäten har genomförts under maj månad. Den var riktad till boende i bostadsrättsföreningar. 482 personer har svarat. Sjöstadsföreningen ska nu använda resultaten av enkäten för att starta en dialog med företagarna om hur ”Hammarby Sjöstad gemensamma marknad” kan utvecklas.
Bland övriga resultat kan nämnas:
Drygt 40 procent köper mer eller mycket mer hämtmat från restauranger och kaféer, cirka 20 procent köper mindre eller mycket mindre.
Cirka 60 procent besöker kaféer och restauranger mindre eller mycket mindre, 15 procent mer eller mycket mer
Cirka 40 procent besöker tandläkare, naprapat, massage, frisör mm mindre eller mycket mindre
Cirka 25 procent handlar mer eller mycket mer livsmedel, cirka 20 procent handlar mindre eller mycket mindre mat i Sjöstan.
I enkäten fick deltagarna också markera sin inställning till påståendet ”jag skulle handla mer i Hammarby Sjöstad om det fanns större möjlighet att få hemleverans respektive större möjlighet att beställa via nätet”. 42 procent instämmer helt eller delvis i att hemleveranser skulle öka handlandet i Sjöstan, ungefär lika många anger möjligheterna att beställa via nätet.
De, som svarade, fick också möjlighet att ge kommentarer till sina svar. Många har synpunkter på hur butiker och restauranger följer FHMs rekommendationer om distansering. ”De restauranger vi varit på här i Sjöstan har varit tydliga med info och även följt FHMs råd, vilket uppskattas”, skriver en. ”Jag tycker att alla butiker och restauranger verkligen tar till sig riktlinjerna och städar extra, har handsprit och markerar avstånd. De levererar hem varor och är helt fantastiska”, skriver en annan. Men det finns också en hel del kritik i kommentarerna. ”Jag skulle handla mer om det fanns tydligare rutiner för hygien och smittskydd”, skriver en tredje person. En annan är mycket kritisk: ”Huvudsakliga problemet är att corona-säkerheten i många livsmedelsbutiker samt restauranger antingen helt försummats eller så har man vidtagit åtgärder alldeles för sent”.
Den allmänna inställningen till att handla i Sjöstan kan illustreras med följande citat: “Gillar att investera i Sjöstadens framtid”, “Vill gynna Sjöstadslivet och näringsidkarna” och “God service i butiken och ett trevligt bemötande är fortfarande avgörande för ökad handel”.
För mer information gå in på Sjöstadsföreningens hemsida där hela rapporten finns att läsa.
Källa: Sjöstadsföreningen
Copyright: Tidningen Hammarby Sjöstad juli 2020
Läs om vad som händer i Sjöstan!