Åtgärder i Hammarby Sjöstad

Sjöstadens företagare tar initiativ för att stoppa spridningen.

Eatery i Lumahuset gör flera åtgärder för att deras gäster ska vara trygga. De har satt upp avståndsmarkeringar som de hänvisar gästerna att följa och har tagit bort bufféer och brödstationer. Alla som arbetar på Eatery har sedan den 27 februari haft restriktioner om att inte komma till arbetet med symptom. Alla medarbetare arbetar efter högt ställda hygienkrav både avseende handhygien, ytor, personlig hygien och arbetskläder. De har stora luftiga restauranger där gästerna placeras på lagom avstånd. Vidare uppmanar de alla gäster att inte besöka Eatery om man har symptom. Istället finns möjlighet till take away. Den 15 april startar hemleveranstjänsten “Eatery delivery” i samarbete med Taxi Stockholm.

Sjöstadens Marina har färre bord och stolar för att ge avstånd mellan gästerna. De rengör löpande dörrhandtag, toalett, spolknapp, handfat och kortterminaler. Tre gånger om dagen städas hela restaurangen, inkl desinfektion av alla ytor. Borden dukas upp först när gästerna kommer. Dessutom uppmanar de alla gäster att hålla avstånd till varandra.

Texas Longhorn har tagit bort bord för att hålla distans mellan sällskap, både för gästernas och personalens skull. De har små pinnar som man kan använda för att slå in sin pinkod på kortläsare och torkar även tangenterna kontinuerligt. De är extra noga med att torka av kontaktytor m.m Vill man hämta take away håller de bakdörren öppen för de som inte vill gå in i restaurangen. Handsprit finns tillgängligt till både gäster och personal. Man dukar inte upp borden i förväg, för att undvika att någon annan än personal haft kontakt med exempelvis besticken. I övrigt är de lyhörda för gästernas önskemål och följer som vanligt Miljö och hälsas samt myndigheters regler.

Bistro Bibblan har glesat ut mellan borden och ser till att inte ha för mycket folk i lokalen. Nya städrutiner är på plats och de desinfekterar alla ytor. Dessutom har de utökat deras take away utbud så folk som inte vill vara i publika miljöer kan äta Bistro Bibblans mat hemma. Under påsken öppnar de upp uteserveringen och kommer eventuellt ställa ut deras grill där man kan köpa med sig goda grillade rätter.

Trattoria Grazie har färre bord och stolar för att ge avstånd mellan gästerna. De rengör dörrhandtag, toalett, spolknapp, handfat och kortterminaler varje timme. De har skaffat closh som de ställer fram efter lunch för att minimera smitta. De har avskaffat självbetjäningsytan och minimerat gemensamma utrymmen. Alla får en egen helt ny meny som ingen annan har tagit på. Dessutom uppmanar de alla att hålla avstånd till varandra.

Restaurang Göteborg följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. De har bland annat färre bord och stolar för att ge avstånd mellan
gästerna och har utökat deras egenkontroll som avser städning och desinficering. De desinficerar alla ytor kontinuerligt både i matsalen, toaletterna samt i de icke publika delarna. De erbjuder handsprit på toaletterna och vid entrén och uppmanar gästerna att hålla avstånd till varandra. Dessutom utökar de med take away, kommer ha bordsbuffé under påsken och en påskkasse som man kan ta med sig hem om man inte vill sitta i restaurangen.

Fröjdas har extra städning av lokalen. De tvättar av alla dörrhandtag och säkerställer att all personal hela tiden tvättar sina händer. Som vanligt så diskar de allt enligt Miljö och hälsas direktiv avseende maskintemperaturer.

Café Spoon glesar bord och stolar samtidigt som man utökat uteserveringen. De har markerat med linjer på golvet vid entré och kassa så att gästerna kan hålla avstånd. De städar toaletter två gånger per dag, spritar bord, stolar, menyer och kortterminalen. De använder handskar och diskar bestick och glas två gånger. Allt på menyn kan tas med och de går även ut med take away för de som hellre väntar en bit från caféet.

Magnus Johansson Bageri & Konditori följer Folkhälsomyndighetens anvisningar och rekommendationer och anpassar verksamheten efter det.

OmnOmnOmn Chocolaterie har begränsat till max 4 kunder samtidigt i butiken. Markering finns på golvet för att visa var man bör stå för att hålla avstånd och kortläsaren är flyttad för att kunden enkelt ska kunna nå den. Vi tillhandahåller handsprit efter att man ha använt kortläsaren. För de som vill beställa och få leverans till ombud eller till brevlådan (med tillval lämna vid ytterdörren) kan beställa produkter via webbutiken shop.omnomnomn.se. Där går det också att handla och hämta i butiken. De kan lämna påsen vid butiksdörren om de får information om det innan, via sms eller telefon. Cafédelen är borttagen och istället har de har uteservering och Take Away.

ICA Hammarby Sjöstad har lagt upp aktuellt status kring vad de gör på deras Facebook-sida. Läs mer här!

Optikern Wedin & Söderberg bokar 30 min mellan undersökningarna, samt spritar/desinficerar undersökningsinstrumenten före och efter undersökningarna. De kan erbjuda undersökningar utanför ordinarie öppettid om någon önskar det. 

Fastighetsbyrån i Hammarby Sjöstad gör enskilda visningar och delar ut servetter och handsprit. Se även mäklarnas riktlinjer.

Svensk Fastighetsförmedling har en strategi för visningar, kontoret och hur de jobbar i övrigt. Läs mer här!

Notar i Hammarby Sjöstad gör följande utan inbördes ordning: Handhar handsprit på kontoret och visningar. Har max 5-10 spekulanter åt gången inne i deras lägenheter vid öppna visningar. Har även enskilda visningar och Face-time visningar. De filmar alla deras objekt för att underlätta för spekulanter att slippa gå på visning. Spritar alla handtag och lampknappar före och efter deras visningar. Uppmanar alla deras kunder att ge dem fullmakter så de kan representera dem på tillträden. Uppmanar säljare och köpare att komma vid olika tillfällen vid signering av kontrakt. Har digitala kundmöten via Facetime eller samtal. Är själva hemma om de känner sig sjuka samt lämnar över uppdrag till kollegor vid behov. Ingen på kontoret går till SATS där de annars tränar 3-4 gånger per vecka. De tar givetvis ingen i hand och håller sig på ca 2 meters avstånd. De köper med sig mat från restaurangerna i Sjöstan om de inte har med sig egen mat och äter den på kontoret.

Fabriken Event har en verksamhet med både kontor och eventlokal och ber alla hyresgäster och besökare att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Dessutom har de ökat städfrekvensen för att alltid ha en ren miljö. För konferensdelen erbjuder man nu digitala möten och lanserar konceptet FAB STUDIOS. I deras studio jobbar de med livestreaming där alla konferenser och seminarier sänds. Visningar av anläggningen görs via FaceTime för de som vill.

Sjöstadsdoktorn följer smittskyddsinstitutets rekommendationer angående Coronavirus. Har du förkylningssymtom, feber, hosta eller allmänpåverkan stanna hemma, tills du är frisk och 2 dagar till. Du behöver inte sjukintyg de första 21 dagarna. Vid mycket svår sjukdom ring 1177 för rådgivning. Vid svår sjukdom ring våra sköterskor. Sjöstadsdoktorn ger mycket rådgivning kring egen vård i hemmet via telefon med din sköterska eller läkare. Du behöver inte VAB intyg de första 14 dagarna. Om du har en bokad tid men är förkyld. Boka av din tid. Om du önskar kan de ringa upp dig istället. För dig över 70 år rekommenderar de att du ringer sköterskan för att byta till en telefonkontakt istället för besök. Från och med tisdag 17/3 är vår drop-in provtagning stängd. Ring för att boka en provtagningstid. När Sjöstadsdoktorns provtagning är stängd kan man ta prover på Ersta sjukhus laboratorium. Vårdcentralerna har fått ett förändrat uppdrag. De lägger gradvis om sin verksamhet till att fokusera på Covid-19 sjuka patienter framför allt i hemsjukvården. Har du överskott på skyddsutrustning hemma, visir, overheadpapper, andningsskydd eller skyddsglasögon tar Sjöstadsdoktorn tacksamt emot detta.

MåBra Hälsa är Sjöstans primärvårdsrehab där de skapar en trygg miljö för sina patienter och kunder trots en omvärld som just nu fokuserar på Coronaviruset och dess konsekvenser för oss alla. MåBra Hälsa är en mindre anläggning där risken för smitta är låg. De har även via vårdens verksamhet god utbildning och erfarenhet inom området hygienrutiner och professionella friska medarbetare som ej arbetar om dom uppvisar symtom. Hygienkraven är högre när man arbetar med såväl vård som friskvård. De har därför beslutat att fortsätta att ha vårdens och friskvårdens verksamhet igång. Det innefattar även träningen i deras varmvattenbassäng, då Miljö och Hälsa har gått ut med att fuktig och varm miljö begränsar smittan i större omfattning än i vanlig utomhusluft. Om patienten i dagsläget inte vill besöka MåBra Hälsa på mottagningen så gör de besök i hemmet, förutsatt att alla är friska. De utför även digitala besök via telefon eller video samt besök utomhus när behovet finns. Detta för att fortsatta erbjuda god och tillgänglig vård, anpassad till rådande omständigheter. Besök hemsidan för mer information eller bokning av besök på telefon eller video.

Nova Omsorg, som är Hammarby Sjöstads lokala hemtjänstföretag, skapar löpande interna rutiner med utgångspunkt från Folkhälsomyndighetens och Smittskydd Stockholms rekommendationer angående Coronaviruset (covid-19). Nova Omsorg har ett gott och nära samarbete med vårdcentralerna i Hammarby sjöstad.

Yogayama Sjöstaden pausar från 18 april. Läs mer här!

Made by Beauty har låtit alla på skönhetskliniken gå en e -utbildning om covid-19, utformad av  KI och socialstyrelsen. Vidare uppmanar kunder att komma utan medföljande sällskap för att minska antalet besökare i lokalen. Alla som kommer på behandling skall vara symtomfria samt börjar och avslutar sina besök med handtvätt eller handdesinfektion. De har även tagit bort 24 h avbokningsregeln så kunder kan avboka med kort varsel utan att bli debiterings ansvarig. Alla behandlingar utförs i separata rum iordningsställda för den specifika verksamheten. Som vanligt spritar de alla rum och behandlingsbänkar före och efter besök samt kranar, toaletter, handtag och betalterminaler.

Ressel inför begränsningar från 2 april till max 50 personer men kommer att genomföra extra turer vid behov.

Sjöstadskapellet har dragit ner på verksamheten och har nu bara öppet gudstjänstrummet för stillhet och ljuständning. Vid vackert väder serveras kaffe utanför, med gott om utrymme mellan stolarna. Handsprit finns tillgängligt. Man kan ha enskilda samtal med prästen Åsa och dessa sker under promenad eller digitalt.

ElectriCITY, som driver ett antal miljö- och hållbarhetsprojekt i Hammarby Sjöstad., övergår helt och hållet till digitala möten eller webbinarium om man så vill. Under våren kommer fem digitala möten med olika teman att genomföras. Det kommer att handla om exportmöjligheter av produkter och tjänster som gagnar miljön, mobilitet och hållbara transporter samt satsningen på förnybar energi. Varje webbinarium kommer ge plats för frågor och diskussioner för de som följer mötet i realtid.

Nattvandrarna fortsätter att går runt på våra gator och torg på lördagskvällar, men du håller avstånd och har med sig handsprit och handskar.

Stöd våra lokala företag i Sjöstan - Läs mer här!