Trender: Vi inreder med gröna växter

Gröna växter.jpg

Brudorkidén är vår mest populära inomhusväxt visar en färsk undersökning om växttrender.

INTRESSET FÖR inomhusväxter har ökat de senaste åren. Det visar den årliga rapporten Växttrender som bygger på en konsumentundersökning och intervjuer med olika experter. 

Varannan kvinna är intresserad av blommande inomhusväxter. Andelen kvinnor som är intresserade av blommande växter i Sverige är 55 procent jämfört med 38 procent av männen. Blommande växter kommer starkt, och ersätter den gröna växttrenden med begonian som klarast lysande stjärna. Samtidigt väljer flest fortfarande gröna växter när de ska inreda sitt hem.

Brudorkidén är den mest populära inomhusväxten hos konsumenterna, med fredskallan på en andraplats. Bland snittblommor är det rosen som ligger i topp på favoritlistan – på andra plats hamnar tulpanen. Intresset för sticklingar är fortsatt högt, och den vanligaste anledningen till att ta sticklingar är för att det är roligt att föröka växter.

GÅ-BORT-PRESENT

Flest ger fortfarande helst en klassisk bukett i gå-bort-present, men intresset för att ge alternativa blommor och växter (som till exempel suckulenter) i present är större bland yngre. Begonian spås bli nästa stora trendblomma – och trenden med blommande blommor avspeglas även i inredningstrender generellt, där vi går mot mer färg. 

Bland konsumenterna är det fortfarande orkidén som är mest populär och den mest populära inomhusväxten är brudorkidén i samtliga ålderskategorier. Bland män är dock brudorkidén inte en lika överlägsen favorit som bland kvinnorna där varannan kvinna helst köper en brudorkidé när hon ska köpa inomhusväxter till sitt hem.

De allra flesta ger helst bort en klassisk bukett som present när de går bort, men intresset för att ge bort andra typer av växter eller blommor i gå-bort-present växer sig större bland yngre. I genomsnitt 6 procent av alla svenskar kan tänka sig att ge bort en kaktus suckulent i gå-bort-present, men det skiljer sig mycket mellan åldrarna. 5 procent av de mellan 18-25 år ger helst bort en suckulent i present jämfört med endast 2 procent av de mellan 45-65 år. Även stora växter som gå-bort-present är vanligare bland yngre och 6 procent under 25 år tar helst med ett inomhusträd som en palm eller en fikus till värden när de är bortbjudna.

LEVANDE VÄXTER SKA VARA LÄTTSKÖTTA

Sammanfattningsvis visar undersökningen att intresset för gröna växter är stort och att 67 procent av svenskarna väljer just gröna växter när de ska handla inomhusväxter till sitt hem. Det absolut viktigaste när man köper levande växter till sitt hem är enligt 42 procent att de är lättskötta och inte behöver vattnas så ofta. Sedan är det förstås inte helt oviktigt att de är snygga och passar till ens inredning, men att det skulle vara den avgörande faktorn anser endast var femte person. Tidigare favoriter som monstrera och fikonträd lämnar nu plats åt nya gröna trendväxter som ormbunken.                        

Av LISA NILSSON

Copyright: Tidningen Hammarby Sjöstad september 2019