Ekonomiska vinster med att dela bil

Bildelning_Sjöstan.jpg

Nu finns ett nytt koncept för att dela bil i Sjöstan som är både ekonomiskt och klimatvänligt.

EFTERSOM VI VET att de flesta bilar står parkerade 95% av tiden, så borde det vara möjligt för fler att tänka nytt och börja dela bilar med andra. Det innebär inte bara positiva miljöeffekter utan också att man minskar sina bilkostnader rejält. Vi har träffat Sjöstadsbon Kristina Lindqvist som arbetar med bildelningstjänster för Volvo Car Mobility, ett techbolag som startades av Volvo för två år sedan.

– Vårt bildelningssystem heter M och bygger på en helt ny tekniskt plattform som sköter bokningar och biltilldelningen. Vi har kört beta- och alfatester i Stockholm och är nu igång för fullt, berättar hon.

M-tjänsten har hundratals bilar på över 200 platser i Stockholm varav på 10 platser bara här i Hammarby Sjöstad. 

– Vi har också många samarbeten med kommuner och företag som behöver en bilpool dagtid, medan privatpersoner har sitt största behov efter kl 17 på vardagar och på helger. Genom att färre bilar används blir M en pusselbit i en större lösning för en hållbarare framtid. 

Redan för 20 år sedan startade Volvo bildelningstjänsten Sunfleet för att i första hand förse kommuner med bilpooler. Snart visade det sig att det fanns ett stort intresse bland konsumenter för bildelning och sedan växte tjänsten kraftigt även bland privatpersoner.

Med tiden upplevde många Sunfleet som en opålitlig tjänst eftersom det kunde vara svårt att boka en bil. 

– Sunfleets system var ett gammalt hederligt ”tvättstuge-
bokningssystem”. Man fick själv leta ledig bil i sitt område och det blev väldigt ineffektivt eftersom Sunfleet hade svårt att beräkna behovet. Sökte man en bil i Hammarby Sjöstad och inte hittade en där började man istället leta bil i andra områden. Det resulterade tyvärr i att det levererades fler bilar i andra områden och inte i Hammarby Sjöstad där behovet fanns, säger Kristina.  

I M-tjänsten sköts tilldelningen av bilar automatiserat. Så när man exempelvis vill hämta en Volvo XC40 kl 16 på lördag vid Luma så ordnar systemet att det finns en bil där, samtidigt som informationen samlas in och systemet agerar på den. 

– Vi har egen personal som åker ut och tvättar bilarna och kör dem dit de behövs. Det är ett mer användarvänligt system som gör bokningsjobbet åt dig. Du behöver bara tala om var du vill hämta upp bilen eller söka via gps, sedan informerar appen om var bilen du söker står parkerad. 

Att äga sin egen bil kostar enligt Volvo ungefär 8 000 kronor per månad, exklusive parkering, men det kommer man inte i närheten av när man delar bil. 

– Ingen av våra bilar är äldre än 18 månader och de är helt fullutrustade. Du kan välja allt ifrån Volvo XC40 till XC90 och vilken typ av bränsle du vill. Den mest optimala är hybriden där man kör korta resor på el och behöver man ta sig längre finns det bensin, säger Kristina. Allt ingår, som bränsle, försäkring, service och trängselskatt. Det är bara att hoppa in i bilen och köra.

Systemet är helt nyckellöst. Du öppnar och låser via appen och startar med en knapp på instrumentbrädan. 

– Redan när våra bilar byggs anpassas de för M-appen och inne i bilen finns en M-knapp som man trycker på om man behöver hjälp med något, dygnet runt, säger Kristina. Vårt bildelningssystem ger dig friheten och bekvämligheten med att köra bil, utan krånglet som kommer med att äga. Det är bara att ladda ner appen och registrera dig så är du med.

   Av INGVAR LARSSON

 Copyright: Tidningen Hammarby Sjöstad, februari 2020