Anpassa din hastighet i Sjöstan
Många är omedvetna om att är 30 km/tim är den högsta tillåtna hastigheten i Hammarby Sjöstad.
STATISTIKEN VISAR att 4 av 10 skadade i Stockholmstrafiken är fotgängare och var fjärde skadad är cyklist. Hälften av de som dör i Stockholmstrafiken är fotgängare som blivit påkörda av motorfordon. Eftersom fart är den viktigaste faktorn för hur allvarlig en trafikolycka blir införde Stockholms stad redan 2005, som första huvudstad i världen, zoner med 30 km/tim som högsta tillåtna hastighet.
För fotgängare är risken att dö när man blir påkörd av en bil som kör i 50 km/tim fyra gånger större än om bilen kör i 30 km/tim. Och stoppsträckan nära på fördubblas vid 50 km/tim jämfört med 30 km/tim. Vet man det, är det lättare att förstå vikten av att hålla hastighetsgränserna – särskilt i tätbebyggda områden som Hammarby Sjöstad där bilar, bussar, tvärbanan och lastbilar ska samsas med fotgängare och cyklister.
I Hammarby Sjöstad är 30 km i timmen den högsta tillåtna hastigheten och samtliga infarter till området är skyltade med gällande hastighetsgräns. Sedan har vi på vissa platser inom Sjöstaden även hastighetssäkrade övergångställen istället för upprepningsskyltning. Anledningen till att Sjöstaden har 30 som hastighetsgräns är att det är ett lokalt område där Trafikkontoret gjort bedömningen att gatorna är anpassade för den hastigheten (spårbunden kollektivtrafik i gaturummet, relativt korta kvarter och cykel i blandtrafik).
HÖJER TILL 40 KM/TIM
År 2023 planerar Trafikkontoret att göra en omskyltning i samband med att stadens hastighetsplan revideras. Det kommer med största sannolikhet innebära att vissa gator i Sjöstaden blir reglerade till 40 km i timmen.
I höst kommer Stockholms stad arbeta vidare med hastighetsplan del 5 (där Sjöstaden ingår). När hastighetsgränserna är beslutade kommer Trafikkontoret arbeta vidare med en utredning av åtgärder. De studier som gjorts hittills visar också att låga hastigheter är positivt för miljön – koldioxidutsläpp, bensinförbrukning och buller minskar när bilister kör långsammare och jämnare.
År 2002 införde man 30 km/tim som högsta tillåtna hastighet i tre områden i Gävle centrum. De tre områdena rymmer mycket gång- och cykeltrafik. Efter fem månader kunde man se en sänkning av medelhastigheterna med mellan 4-7 km/tim.
I staden Graz i Österrike införde man under 1992-1994 försök med 30 km/tim på sina bostadsgator. Den sänkta hastigheten ledde till en så stor minskning av personskadorna i trafiken att försöket permanentades 1994. En majoritet av invånarna insåg dessutom att de fått en trivsammare stadsmiljö.
Av INGVAR LARSSON
Copyright: Tidningen Hammarby Sjöstad, januari 2020
Historia: Hastighetsbegränsningar i tätbebyggtområde
1907 infördes de första hastighetsbegränsningarna i Sverige. Den högsta tillåtna hastigheten i tätorter sattes till 15 km/tim. Den gällde dagtid. Efter solens nedgång var det 10 km/tim som gällde. Dessa gränser modifierades senare.
På 1930-talet infördes fri hastighet för personbilar och motorcyklar utanför tättbebyggt område och 1955 infördes generell hastighetsbegränsning på 50 km/tim för alla fordon inom tättbebyggt område.
Fram till mitten av 1960-talet rådde i princip fri fart utanför tättbebyggda områden.
1967, i samband med omläggningen till högertrafik, infördes generella och differentierade hastighetsbegränsningar.
Sedan några år tillbaka har vi ett nytt hastighetssystem i Sverige, vilket innebär att 30 till 50 km/tim är tillåtna inom tättbebyggt område.
Läs fler samhällsartiklar om Sjöstan!